Zo los je de 4 meest voorkomende WordPress fouten op

4 Meest Voorkomende Wordpress Fouten
Terug naar overzicht


In dit artikel laten we je stap voor stap zien hoe je vier van de meest voorkomende WordPress fouten kunt herstellen.

WordPress Fout #1: White Screen of Death

Het “White Screen Of Death” (WSOD) is vergelijkbaar met het Blue Screen of Death, dat bij Windows wordt weergegeven bij een systeemcrash. Zoals de naam al doet vermoeden, met de WSOD blijft de website, in de voorkant of achterkant, gewoon wit – zonder foutmelding of informatie.

Mogelijke oorzaken en oplossingen voor een White Screen of Death

Oorzaak 1: plugins of thema’s zijn niet compatibel met elkaar

De fout wordt vaak veroorzaakt door een verkeerde combinatie van plugins of thema’s, zoals bijvoorbeeld:
– Een plugin is niet met een andere plugin of met het actieve theme compatibel.
– Een plugin/theme werd twee keer geüpload via S/FTP in verschillende versies.
– Een plugin/thema kan niet worden gebruikt met de ingestelde PHP-versie.
Door een van deze fouten wordt WordPress verlamd en lokt het het White Screen of Death uit.
In geval van incompatibele plugins & themes zijn de volgende oplossingen beschikbaar:

Oplossing 1: Herstel een back-up als je dat kunt doen. Dit zet gewoon je WordPress installatie terug naar de staat waarin het zich bevond voordat de fout optrad.

Oplossing 2: Als je geen backup hebt, heb je geen andere keuze dan de map van de verdachte plugin of theme te hernoemen via S/FTP. Dit zal het deactiveren. In ons voorbeeld, zou het de map van de Contact Form 7 plugin zijn.

Als je niet zeker weet welke plugin de fout veroorzaakt, probeer dan het volgende: Hernoem alle plugin/thema folders één voor één. Als de fout verdwijnt na het hernoemen van een map, heb je de boosdoener geïdentificeerd.

Tip: Vaak is het probleem gewoon een hernoemde themamap, dus je moet deze via S/FTP controleren op de juiste spelling!

Oorzaak 2: Serverfout
1) Probleem: te weinig geheugenlimiet voor PHP

De typische foutmelding in het error.log hiervoor is:

“Fatal error: Allowed memory size of XXXX bytes exhausted (tried to allocate XXXX bytes) in…”

Verder kan er een witte pagina zijn met de foutmelding Internal Server Error.

Wat hier gebeurt is het volgende:

Een PHP taak verbruikt meer geheugen dan de door de webhost is ingesteld.

Oplossing: In dit geval is het meestal voldoende om de volgende regel toe te voegen aan wp-config.php: define(‘WP_MEMORY_LIMIT’,’256M’)

Tip: Wel goed om te informeren bij de host of dit mogelijk is, want dit kan er ook voor zorgen dat de website volledig vastloopt. Mogelijk moet het hostingpakket aangepast worden.

2) Probleem: Max Execution Time overschreden
Bij het installeren van grotere WordPress thema’s of plugins, of bij grotere imports of exports van gegevens, kan de volgende fout optreden, die vaak aan de achterkant wordt weergegeven:


Fatal Error: Maximum Execution Time of XX Exceeded in XXX
Dit betekent dat de tijd die een PHP script mag draaien is overschreden. Dit gebeurt vaak wanneer veel producten in één keer worden geïmporteerd in WooCommerce of wanneer ordergegevens worden geëxporteerd.


Oplossing: Verhoog de max_execution_time.


Tip: normaal gesproken is de door de webhost opgegeven runtime voldoende. Om onnodig lange laadtijden en problemen te voorkomen, moet de maximale uitvoeringstijd alleen in individuele gevallen worden verhoogd (bijvoorbeeld voor het uploaden van een groot bestand) en daarna weer worden verlaagd.

WordPress Fout #2: Problemen met SSL


SSL staat voor Secure Sockets Layer. Zoals gezegd zorgt SSL voor een versleutelde verbinding tussen twee computers. Met deze versleutelde verbinding kun je data veilig over het internet sturen. Zo voorkom je dat internetcriminelen gevoelige informatie kunnen inzien of aanpassen. Het is daarom niet voor niets dat de meeste browsers nu een waarschuwing geven als een website niet versleuteld wordt weergegeven. Dit maakt het des te vervelender wanneer SSL-fouten optreden op je WordPress website.


Mogelijke oorzaken en oplossingen voor SSL-problemen


Oorzaak 1: Certificaat niet meer up-to-date
Met de gratis certificaten van Let’s Encrypt, zou deze fout eigenlijk tot het verleden moeten behoren. Er zijn echter bepaalde soorten certificaten die een geldigheidsduur hebben. Als deze verlopen is, kan er een SSL-fout optreden.


Oplossing: De gemakkelijkste manier is het integreren van een SSL-certificaat zonder termijn, dat sommige webhosts gratis leveren en automatisch vernieuwen. Als deze dienst niet door jouw webhost wordt aangeboden, moet je het certificaat handmatig vernieuwen. Hiervoor kun je het beste een herinnering instellen en tijdig contact opnemen met de leverancier van je certificaat om het te vernieuwen.


Oorzaak 2: Domein nog niet op het certificaat geregistreerd

Wanneer een SSL-certificaat wordt uitgegeven, specificeert men voor welke domeinen dit certificaat geldig moet zijn. Een mogelijke registratie kan bijvoorbeeld http://voorbeelddomein.nl zijn. Als een forwarding van http://www.voorbeelddomein.nl achteraf wordt opgezet, heeft dit domein geen SSL en wordt er een foutmelding gegeven.


Oplossing: Het nieuwe domein moet aan het SSL-certificaat worden toegevoegd en vervolgens worden vernieuwd. Aangezien dit een vrij tijdrovend en ingewikkeld proces is, moet je hiervoor contact opnemen met je webhost.


Oorzaak 3: Mixed Content Fout
Bij het instellen van SSL in WordPress, moet het http:// adres in de database standaard vervangen worden door https://. In ongeveer 5 tot 10 procent van de gevallen kan het toch voorkomen dat er bronnen zijn die via HTTP worden geladen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn met hardcoded afbeeldingen of CSS/JS-bestanden.


Probleemanalyse en oplossing:
Ten eerste moet je controleren of je daadwerkelijk Mixed Content fouten op je website hebt.

  1. Druk op F12 op je website (CMD+F12 op MAC) en deontwikkelaarsconsole wordt geopend. Onderaan de console verschijnen velden met “Mixed Content” met een gele achtergrond.”.
  2. Maak nu een back-up van je website.
  3. Installeer de plugin  Better Search Replace. Na activering vind je de plugin onder “Tools” > “Better Search Replace”.
    Voer in het veld “Zoeken naar” het volgende in: http://
    en in “Vervangen door”: https://
    Selecteer vervolgens alle tabellen in het tabellenveld en vink onderaan “Test run” aan.

    Klik nu op “Start Zoeken/Vervangen” onderaan de pagina
  4. Wanneer de testrun een aantal tabellen heeft gevonden, kun je het vinkje bij “Testrun?” weghalen en de echte run starten.
  5. Nadat de echte run is voltooid, controleer je opnieuw op de website of je nog steeds mixed content fouten hebt (zie stap 1).
  6. Als er nog steeds fouten met gemengde inhoud optreden, controleer dan de broncode om te zien waar de bronnen nog steeds met “http” in plaats van “https” zijn opgenomen en vervang ze.

WordPress Fout #3: 504 Gateway Time-out


Een 504 gateway time-out fout kan vrij vaak voorkomen als je een groot aantal plugins hebt die ook met externe diensten communiceren. De foutmelding betekent dat een PHP-proces langer dan 30 seconden duurt. Als je eigenaar bent van de website, wordt de fout vaak direct in verband gebracht met een probleem op de server. Dit is echter niet altijd het geval.


Mogelijke oorzaken en oplossingen voor 504 Gateway Time-out


Een 504 gateway time-out fout treedt op wanneer een server die als gateway fungeert, de andere server niet binnen een bepaalde tijd kan bereiken. Deze fout kan worden veroorzaakt door een aantal verschillende redenen. Het kan je lokale netwerk zijn, je browser, ISP (Internet Service Provider), webserver of zelfs een plugin of thema van een derde partij.


Oorzaak 1: Plaatselijk probleem
Gewijzigde browserinstellingen, een geactiveerde proxy, problemen met je ISP, een verouderde lokale DNS-cache en vele andere mogelijkheden kunnen deze fout veroorzaken.


Oplossing: Test de URL van je website op deze website: http://www.isitdownrightnow.com/. Als je een bericht krijgt dat de website online is (“jouwdomeinnaam.nl” is UP and reachable), is er een lokaal probleem. Als het resultaat van de test is dat “jouwdomeinnaam.nl” DOWN is, dan wijst dit op een probleem met je DNS, je webserver of een WordPress plugin of thema.


Oorzaak 2: DNS problemen
Het DNS (Domain Name System) is verantwoordelijk voor het omzetten van je URL in een IP.
In het geval van een nieuwe registratie of een verhuizing van het domein kan het enige tijd duren voordat alle computers, DNS-servers en providers de aanpassing hebben herkend. Dit kan onder bepaalde omstandigheden tot 24 uur duren.
Oplossing: Eerst moet je controleren of er een lokaal probleem is. Om dit te doen, moet je je DNS-cache wissen:
Om de DNS cache op je computer of laptop te wissen, open je eerst als volgt de opdrachtregel.

  • Windows: Druk op [Win toets + R], cmd en klik op Enter
  • Mac: Terminal starten vanaf het dockProgramma’s>Dienstrogramma’s>Terminal

Dan voer je het volgende in:

  • Windows: ipconfig /flushdns
  • Mac: dscacheutil -flushcache


Daarna wordt je lokale DNS-cache gewist en kun je het opnieuw proberen. Als de fout blijft bestaan, controleer dan wat andere servers in de wereld erover zeggen. Ga hiervoor naar www.whatsmydns.net en voer de URL in de zoekregel in. Zorg ervoor dat A is geselecteerd in het tweede veld, zodat alleen het A-record wordt gecontroleerd. Deze is verantwoordelijk voor het juiste koppelen van de domeinnaam naar het IP-adres. Start dan de scan!


Als het DNS record voor alle servers up-to-date is, zou je een groen vinkje moeten zien en overal hetzelfde IP. In de meeste gevallen moet dit IP wijzen naar het IP van je server (uitzondering: als een CDN is gekoppeld).


Als er fouten worden weergegeven in de vorm van een rode X, heeft deze server nog niet de juiste invoer. Als er verschillende IP’s zijn, heeft de server nog steeds de oude vermelding en is hij nog niet bijgewerkt naar de nieuwe. In dit geval is wachten het enige dat helpt.

Oorzaak 3: Serverzijdig probleem
Veel bezochte websites en e-commerce websites zoals WooCommerce shops, genereren zeer veel verzoeken aan de server, die door hun inhoud niet in de cache kunnen worden opgeslagen en dus tot een hoge serverbelasting leiden. Dit kan betekenen dat de server zal instorten, omdat de serverbelasting te hoog is.


Oplossing: Als de prestaties van je hostingpakket niet voldoende zijn voor je website, moet je misschien upgraden. Als alternatief helpt het vaak om over te schakelen naar een andere webhost wiens serverarchitectuur betere prestaties biedt. In meer dan 80 procent van de gevallen is er een aanzienlijke verbetering van de prestaties en een vermindering van de 504 fouten naar 0.


Oorzaak 4: Spamverkeer, DDoS-aanvallen, botaanvallen
DDoS-aanvallen en SPAM-verkeer kunnen je website laten crashen door zoveel hits te genereren dat je server niet standhoudt.


Oplossing: Om dergelijke aanvallen te filteren, helpt het vaak om een CDN zoals Cloudflare te gebruiken, dat de toegang tot je website filtert en spambots en aanvallen blokkeert. In zeer hardnekkige gevallen kun je de IP-adressen van de aanvallers de toegang tot je website ontzeggen (blokkeren).


Oorzaak 5: Problemen met plugins en themes
In sommige gevallen kunnen zeer lange aanvragen van plugins of thema’s leiden tot 504 gateway time-out fouten. Als je net een thema of plugin hebt geüpdatet, probeer deze dan eerst te deactiveren. Als je geen toegang hebt tot je WordPress achterkant bij andere webhosts, kun je verbinding maken via S/FTP en zoeken naar het overeenkomstige thema of plugin in de map ../wp-content/themes of ../wp-content/plugins en de map hernoemen.


Als je niet zeker weet welke plugin of welk thema het probleem veroorzaakt, schakel dan eerst over op een standaard thema zoals Twenty Twenty-Two.
Als dit het probleem oplost, ligt het waarschijnlijk aan het thema of een verbinding tussen het thema en de plugins. Neem contact op met de fabrikant van het thema. Zo niet, deactiveer dan alle plugins en activeer ze geleidelijk tot je de plugin in kwestie hebt gevonden. Probeer dan deze plugin opnieuw te installeren. Als ook dit niet helpt, neem dan contact op met de fabrikant van de plugin.

WordPress Fout #4: Error Establishing a Database Connection


De Establishing a Database Connection Error is een bekende WordPress fout. De foutmelding betekent dat je server geen toegang meer hebt tot de database of deze niet meer kan bereiken.


Bijna alle informatie die je website nodig heeft om correct te draaien, is opgeslagen in je WordPress database. Niet alleen de inhoud van je pagina’s en berichten, maar ook inloggegevens en plugin- en theme-instellingen worden in de database opgeslagen.


Alleen afbeeldingen, plugin bestanden, thema bestanden en WordPress core bestanden worden niet opgeslagen in de database, maar in het bestandssysteem van je website, die je kunt benaderen via bijvoorbeeld S/FTP.


Mogelijke oorzaken en oplossingen voor Error Establishing a Database Connection


Als je webpagina wit blijft en alleen de foutmelding “Error Establishing a Database Connection” verschijnt, kan je pagina geen verbinding met je database tot stand brengen of ontbreekt de nodige informatie of is deze onjuist. In de meeste gevallen kun je niet meer inloggen op de WordPress backend.


Oorzaak 1: Onjuiste gegevens in de WP Config
Meestal is het gewoon onjuiste database connectie informatie die de fout veroorzaakt. Deze fout treedt vaak op na een verhuizing naar een nieuwe server of hoster en is vrij eenvoudig te verhelpen:


Oplossing: Voor alle systeemrelevante fouten (en deze in het bijzonder!) moet je van tevoren een back-up van je website maken. Met Raidboxes maak je gewoon een handmatige back-up in je Box back-ups. Bij andere hosters kan het zijn dat je een back-up moet maken van de hele website of in ieder geval van de bestanden die je lokaal wijzigt.


Haal nu de informatie op die nodig is om verbinding te maken met de database. Deze zijn:

  • Databasenaam (DB_NAME)
  • MySQL gebruikersnaam (DB_USER)
  • MySQL wachtwoord (DB_PASSWORD)
  • MySQL Hostname (DB_HOST) [Dat is de server].
  • Table Prefix ($table_prefix) [meestal ‘wp_’]


In de regel kun je deze informatie vinden in de Dashboard van je webhost. In de meeste gevallen is niet alle informatie nodig. Als je over de nodige informatie beschikt, download dan wp-config.php van de root directory van je WordPress installatie via S/FTP, maak er lokaal een kopie van als back-up en bewerk het origineel met een teksteditor zoals SublimeText, Atom of Notepad++.


Daar vind je de volgende regels (let op: $table_prefix wordt niet in alle gevallen opgenomen):
Vergelijk deze informatie met de informatie die je zojuist hebt verkregen. Sla deze wijzigingen op en upload het bestand naar de hoofddirectory van je server (overschrijf het originele bestand, je hebt een lokale back-up). Als de informatie nu correct is, zou je je website weer normaal moeten kunnen gebruiken.


Oorzaak 2: Onjuiste database
Er kan een fout in je database zijn geslopen.


Oplossing: WordPress kan de database mogelijk automatisch repareren. Om dit te doen, ga naar yourdomain.com/wp-admin. Als je ziet dat je database gerepareerd kan worden, voeg dan direct voor “/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */ de volgende regel toe aan de WP Config: define(‘WP_ALLOW_REPAIR’,true);


Ga dan naar je website.com/wp-admin/maint/repair.php.
Als dit je problemen heeft opgelost, vergeet dan niet om de regel weer uit de wp-config.php te verwijderen.

Oorzaak 3: Problemen met je webhost
Onder bepaalde omstandigheden, is de SQL server down en niet toegankelijk. Het is ook mogelijk dat een maximale databasegrootte is bereikt. Of de middelen van je web hoster zijn opgebruikt.


Helaas gebeurt dit vaak bij Shared hosting. Omdat je daar een server deelt met vele andere websites. Als een website veel bronnen verbruikt, gaat dat natuurlijk ten koste van je website. Daarom raden wij altijd high performance hosting aan, speciaal aangepast aan WordPress, zodat dergelijke overbelastingen zich niet voordoen.


Oplossing: Neem contact op met je webhost of controleer hun statuspagina (indien beschikbaar) om te zien of er op dit moment problemen zijn met de server. Laat de hoster je indien nodig de CPU-belasting tonen en schakel over naar een andere server als de belasting te hoog is. Als dit geen verbetering brengt, moet je overwegen over te stappen naar een andere hoster.